Helsingborgs Sportgymnasium

Helsingborgs Sportgymnasium har bedrivit utbildning av gymnasieelever sedan 2002. Här kan du kombinera dina studieambitioner med träning som utvecklar dig och är kul!

Vi har två nationella program, Samhällsvetenskapsrogrammet och Barn- och fritidsprogrammet (som vi kallar Träning- och hälsa-programmet). Båda förbereder för och ger behörighet till högskolestudier.

Du väljer mellan våra två profiler, Kampsport och Fotboll. Varje vecka tränar vi 3-4 pass på skoltid. Många elever har kampsport eller fotboll som sin idrott men vi har även elever som är aktiva inom t.ex innebandy, basket och gymnastik. De ser träningen som ett utmärkt komplement och en möjlighet att förbättra olika förmågor, tex. styrka, explosivitet, och kondition.

Vårt samhällsprogram väljer du som är intresserad av att utveckla ditt ledarskap och lära dig mer om hur människor och samhället fungerar.

Vårt Träning-och hälsaprogram väljer du som älskar träning och är intresserad av att arbeta med människor och träning.