Yrkesmässan Helsingborg

Välkommen till Yrkesmässan den 4–5 april 2024. Yrkemässan är en interaktiv mässa där du får träffa olika branscher och företag för att få kunskap inför dina framtida vägval. Kanske hittar du ditt framtida drömyrke eller får upp ögonen för en utbildning?

Yrkesmässan hålls på Tryckeriet, Vasatorpsvägen 1 B i Helsingborg. På mässgolvet byggs det upp nio olika montrar som vi kallar världar med olika yrken representerade.  Det är din skola som bokar in dig och din klass.

På Yrkesmässan går du runt bland världarna och träffar yrkespersoner från olika företag och branscher. I två timmar har du möjlighet att prata med dem och prova på så mycket som möjligt.

Syftet med Yrkesmässan är att du ska få kunskap om vilka olika yrken som finns och vilka kompetenser som krävs i olika branscher och yrken. Ju mer kunskap du samlar på dig desto mer vet du inför ditt gymnasieval. Så passa på att även fråga om vilka utbildningsvägar som leder fram till olika yrken och vilka ämnen i skolan som behövs lite extra i just det yrket.

För ett lyckat besök- förbered dig genom att läsa mer om de olika världarna!

Vad finns och vem möter ni i världarna?

Skolans förberedelser