Segragymnasiet i Östra Ljungby

Segragymnasiet ligger i Östra Ljungby och är ett naturbruksgymnasium med inriktningarna Djurvård, Hästhållning och Lantbruk. Vi är ca 130 elever på skolan och nästan 100 av dem bor på vårt trivsamma internat.

Djurvård

Brinner du för att vårda och ta hand om djur? Eller vill du arbeta med människans bästa vän? Välj mellan profilerna Djursjukvård och Hund hos oss. Vi erbjuder de bästa förutsättningarna för att du ska kunna bygga din yrkesframtid inom någon av profilerna.

Hästhållning

Är hästar och ridning din passion, din framtid och drömyrke? Vill du satsa på tävling och träning? Vår ridutbildning håller hög kvalité och utbildar dig för en framtid inom hästbranschen. Hos oss kan du även söka NIU (Nationell Idrottsutbildning) för elitsatsning inom ridsporten.

Lantbruk

Ditt framtidsyrke! Vår lantbruksutbildning är alltid steget före. Välj mellan profilerna Entreprenad (för dig som vill arbeta med grävmaskiner) eller Lantbruksdjur (för dig som vill arbeta med lantbrukets djur).