GYMNASIESKOLA

FLYGMEKANIKER – Vi leder dig till drömjobbet

Satsa på en framtidsbransch med goda utsikter. Har du ett stort teknikintresse är Flygteknikcenter i Ljungbyhed rätt val.

UTBILDNINGEN

Flygmekaniker är ett brett yrke. En flygmekaniker kan ansvara för delar av underhållet på ett flygplan och arbeta med inspektioner, byten av komponenter och felsökningar på flygplan. Du behöver inte vara stark, men det kräver ett intresse för teknik och noggrannhet.

På skolan kombinerar vi teori med praktik på något av våra tretton flygplan fördelat mellan våra fyra hangarer. Våra lärare har stor erfarenhet av flygbranschen, både civilt och militärt.

Efter avklarad flygmekanikerutbildning finns det många vägar att gå. Både i Sverige och utomlands. Många arbetsgivare i branschen har verkstäder i flera olika länder. Eleverna får efter studenten ett utbildningsbevis. Utbildningsbeviset ger möjligheten att efter praktiktiden ansöka om ett certifikat som är giltigt i hela Europa.

Många får jobb inom flygindustrin, men eftersom utbildningen även ger kunskap inom digital teknik, hydraulik, pneumatik och elektriska system finns det även jobbchanser i andra högteknologiska branscher som kräver ett högt säkerhetstänk. Flygteknikcenter Ljungbyhed har en god relation med många företag i branschen; kontakter som eleverna kan ha stor nytta av.

På skolan i Ljungbyhed finns en stor flygplansflotta. Uppdelat på fyra hangarer finns det:

1 Cessna 152

1 Bulldog

4 SAAB SK60

1 Cessna Citation 500

1 Cessna Citation 550

3 Piper PA-31

1 Gulfstream G4

1 PA-28 Cherokee

Eleverna börjar med att öva olika tekniker och metoder som används vid underhåll av flygplan. Nästa steg är att lära sig att använda verktyg och följa en manual. När väl dessa två delar är färdiga går eleven vidare med att öva på någon av våra flygplan som finns i hangaren.

Skolan ser hela tiden till att utbildningen är så modern som möjligt och har en nära kontakt med branschen. Utbildningen anpassas efter efterfrågan på marknaden. Flygteknikcenter ligger i hjärtat av Skåne och här har vi utbildat underhållspersonal till flygindustrin i snart 21 år. Vi är EASA-godkänd med tillståndsnummer SE.147.0007.

ELEVBOENDE

På skolområdet finns ett boende; ett elevboende. Alla elever som blir antagna får möjligheten att bo där. På internatet umgås eleverna även efter skoltid och det finns personal som skapar trygghet och trivsel. Dessutom är det korta gångavstånd mellan elevboendet och skolans lokaler. Det innebär optimala möjligheter att fokusera på studierna.

VEM ÄR DU?

Det krävs ingen erfarenhet av tekniskt arbete för att bli flygmekaniker – men vi utgår från att du har ett stort teknikintresse. I vår bransch behövs personal som är noggrann och nyfiken på framtiden.

SKOLVERKET OM UTBILDNINGEN+

FRAMTIDENS YRKE+

Samarbetspartners+

Vad säger våra studenter om utbildningen?